An exploration of contemporary visual culture

La tesi affronta i contenuti “effimeri” di Instagram e Snapchat e offre un inquadramento storico e teorico sul tema, passando dallo stato dell’arte delle tecniche di ricerca per contenuti nativamente digitali, alla valutazione critica della natura impermanente dei contenuti ephemeral, per arrivare a proporre delle linee guida per il progettista della comunicazione e un tool (Stories Explorer) utile a mettere in pratica i princìpi proposti e a visualizzare contenuti ephemeral.
The thesis addresses the "ephemeral" contents of Instagram and Snapchat and it offers a historical and theoretical framework on the topic, moving from the state of the art of search techniques for natively digital content, to the critical evaluation of the impermanent nature of ephemeral data, to eventually propose guidelines for the communication designer and a tool (Stories Explorer) useful to put the proposed principles into practice and to visualize ephemeral contents.

Anno accademico: 2012/2013

Laureando: Giovanni Rabuffetti

Relatore: Matteo Ciastellardi

Keywords: ephemeral data, ephemeral media, data visualization, software studies initiative, cultural analytics, digital methods

Chiara Ferragni: mediane di colore e saturazione nella mappa a tasselli visivi.

Chiara Ferragni: median hue and saturation visual tiles map

Pattern chiari e scuri degli ephemeral data della Milano Fashion Week

Bright and dark pattern, ephemeral data Milano Fashion Week

Tool di esplorazione visiva di dati effimeri Stories Explorer

Visual exploration tool for ephemeral data Stories Explorer